Skolens matematikk kan skape genier

Fra sitt konkrete ståsted til den abstrakte matematikken som man bruker til å bygge opp samfunnet med, alt fra infrastruktur, arbeidsplasser, Internett og teknologi, kan matematikken man lærer som barn være verdifull. For det er ingen tvil om at vinnarum som er et kasino, bruker avanserte matematiske formler for å skape et sug, en mulig gevinst og en avhengighet til å prøve igjen og igjen. Om det er slik at det faktisk ikke er mulig å vinne, er det jo spillerne som vil bli tapere, uansett hva man gjør.1024px-Heiwa_elementary_school_18

Men slik er det ikke, det er lagt inn logaritmer og sannsynlighet for å vinne. Man må bare gå den riktige veien. Er det slik at man kanskje kan regne seg fram til dette. Var det en bestemt urokkelig logaritme, så ville mulighetene være der. Men det spørs om ikke mannen bak bare kan manipulere på den slik at den i neste trekk har endret seg.

Regner ut sannsynligheten

For hvis man er en smart gutt på barneskolen, kan man kanskje forstå hvordan matematikkens magiske formler kan settes inn i funksjoner. En funksjon for vinnerlykke er nok prøvd utviklet gang på gang. Ikke ennå har man hørt om noen som plutselig får 7 rette på lotto, uke etter uke. Men det finnes de som har vunnet flere ganger. Opptil 4-5 ganger. Og de har regnet seg fram til mulige universelle ordener for tallene mellom 1-34. For skal man trekke ut sju tall fra denne mengden, er det en til 5 millioner sjanse for at det er nettopp disse tallene som kommer akkurat denne helga. Så dersom man heller vil sette pengene på en høyrentekonto, vil man muligens bli millionær fortere. Eller en av arvingene. For det tar mange år, spesielt med dagens rentesatser. Så man bør lære seg sannsynlighet for da vet man hvor liten sjansen er.